יום חמישי, 20 באוקטובר 2016

זפולה (צ'מבלה)


אני לא חסידה של סופגניות, למען האמת נדמה לי שהפעם האחרונה בה אכלתי אחת ונהנתי הייתה כשסבתא שלי עוד הייתה בחיים, עברו הרבה מאוד שנים מאז... הסופגניות שלה היו בין הבודדות שאהבתי, קטנות ביתיות בטעם של פעם אבל בעיקר בטעם של עוד...
נכון שזה לא חנוכה ויש עדיין זמן, והאמת היא שזה גם לא NATALE ׁ(חג המולד) הזמן בו נהוג להכין את הזפולה המדוברות אבל חמותי וגיסתי חוזרות עוד יומיים לאיטליה כך שאי אפשר לסיים את המפגש בלי, מה גם שפייסבוק בדיוק היום הזכיר לי את המתכון של הזפולה שהעלתי בזמנו אז..... ממש בא לי ואם שאלתם את עצמכם מה זה בכלל?
זפולה היא עוד אחד מהסודות הקסומים שהנונות מכינות בכפרים, זוהי סופגניה נפוליטנית שעשויה מפירה של תפוחי אדמה כן שמעתם טוב פירה! קמח, שמרים, חלב חמאה וביצים, היא מטוגנת כמו סופגניה רגילה ובכל זאת טעמה יוצא דופן ומושלם להפליא, אולי בזכות הפירה שבה מרגיש לי שסופגת פחות.
בחג המולד בפסטה די פאפא (יום האב)מכינים אצלנו בכל הזדמנות בה מתאספים חברים, בחגים ובארועים וגם סתם ככה בלי סיבה פשוט כי בא.
לפני כל נסיעה לאיטליה מרימה טלפון לכרמלה שלא תשכח חס וחלילה שהנכדים מחכים לזפולה של נונה הכל כך טעים!

****25/12/2016 נר שני של חנוכה, נסיתי היום את הזפולה עם הרבה פירה של בטטה ומעט פירה של תפוחי אדמה כי קצת חששתי, יצא עוד יותר טעים מהמקור, שימו לב לא לוקחת אחריות אם ירצו שתכינו אותם לא רק בחנוכה.

מצרכים: מ:)
:)500 גרם תפוחי אדמה מבושלים ומעוכים לפירה אחיד וחלק
כ 700 גרם קמח תתחילו מ 600 ותוסיפו במידת הצורך
2 ביצים
1 כוס חלב
25 גרם שמרים טריים
50 גרם חמאה רכה
גרידת לימון
2-4 כפות סוכר (שתיים עדין מאוד עם 4 מתקתק יותר)
וניל
שמן לטיגון
וסוכר עם או בלי קינמון לציפוי
אני מועכת את הפירה בעזרת מכשיר מיוחד לפירה, כשתפוחי האדמה עדיין חמים הפירה יוצא חלק יותר ואחיד יותר אחת הדרכים להגיע למרקם של פירה מושלם במהירות ובמנימום התעסקות.
את חומרי הגלם האחרים להוסיף רק אחרי שהפירה מתקרר.
על משטח עבודה או בקערה רחבה להניח את הקמח, ליצור במרכז גומה לתוכה להכניס את השמרים מעליהם את החלב והסוכר, לערבב מעט להוסיף את הפירה מזכירה כשהוא לא חם, ואת שארית החומרים לערבב היטב וללוש עד לקבלת מרקם של בצק רך מאוד, על גבול הרטוב, גמיש ואחיד, להניח מכוסה להתפחה עד להכפלת הנפח. 

על משטח עבודה מקומח קלות ( בצק דביק ) ליצור נחשים לחברם בקצה לצורת צמיד ולטגן, אחרי הטיגון להניח על נייר סופג ומשם כשהזפולה עדיין חם להכניס לקערה עם סוכר ולצפות מסביב.


* *מרקם של בצק תלוי בסוג תפוחי האדמה בו אתם משתמשים בכמות הנוזלים שיש בו בטמפרטורה ועוד... לכן במידה ויש צורך להוסיף קמח עשו זאת רק בזהירות.
בתאבון!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על הביקור בבלוג
מוזמנים להרשם לעדכונים במייל, לשתף, ולהגיב.
אשמח לראותכם בסדנאות.
לתיאום: 052-6412415